Herentals pioniert met fietsvlonders



Herentals trekt resoluut de kaart van de zachte weggebruiker en pioniert met fietsvlonders. Dat is een parkeerplaats, maar dan speciaal voor fietsen. Het eerste proefproject komt aan populair jongerencafé De Max in de Nieuwstraat. Bij een positieve evaluatie kan het project opgeschaald worden. Schepen van Mobiliteit Yoleen Van Camp: “We willen de Herentalsenaar en onze bezoekers maximaal verleiden om de benentaxi of fiets te nemen.”

In Nederland is het systeem van fietsvlonders al ingeburgerd. Daarbij wordt een klassieke parkeerplaats ingericht speciaal voor fietsen. Herentals gaat het systeem uitproberen op Kempense bodem. Schepen van Mobiliteit Yoleen Van Camp: “Een fietsparkeerplaats heeft veel voordelen: fietsen netjes gestald, parkeren met de fiets voor de deur, sociale controle (over de fiets), plaats voor verschillende fietsers, … De allereerste fietsvlonder komt aan populair jongerencafé De Max. Na een positieve evaluatie kan het project opgeschaald worden.”

De stad zette eerste stapjes door aan uitritten en bijvoorbeeld straathoeken met slechte zichtbaarheid al fietsbeugels te plaatsen, in plaats van paaltjes. Dat vermijdt dat auto’s te dicht bij een in/uitrit parkeren maar slaat twee vliegen in één klap. Fietsers kunnen er hun stalen ros immers ineens vlot en netjes kwijt.

De stad trekt de kaart van de fietser. Op heel wat locaties kwamen al “losse” fietsbeugels bij en mobiele fietsenstallingen. Structurele verbeteringen zijn gepland en gebudgetteerd: er komt een oplossing voor de kasseien in het centrum, de centrumstraten en toegangsbanen worden heraangelegd, dito de stationsomgeving en diens fietstunnel. De fietsader tussen Herentals en Morkhoven wordt op termijn geüpgraded naar een volwaardige fietsostrade en op korte termijn wordt een deel van de hinderlijke obstakels weggehaald. Via IOK komt er een beloningssysteem voor schoolgaande jeugd die de fiets neemt. Een mobiliteitsplan moet een totaaloplossing bieden. In tussentijd zit de stad niet stil en neemt ze “quick-wins” om het de zachte weggebruiker zo aangenaam mogelijk te maken.